58 0164 91 021

طراحی سایت ریسپانسیو مزایا و معایب

طراحی سایت ریسپانسیو مزایا و معایب

طراحی سایت ریسپانسیو (واکشنگرا) برای بسیاری از طراحان وب به قدری موفقیت آمیز بوده است که همیشه به عنوان رویکرد پیش فرض برای ایجاد یک وب سایت در نظر گرفته می شود، اما با توجه به اهمیت آن همیشه هم کارساز نیست.
طراحی سایت ریسپانسیو

 

هنگام تصمیم گیری در مورد استفاده از طراحی سایت ریسپانسیو (واکشنگرا) برای طراحی وب سایت، عوامل مختلفی مانند بودجه، بازه زمانی و مخاطبان باید در نظر گرفته شوند.

در این مقاله، ما مزایا و معایب طراحی سایت ریسپانسیو را می سنجیم تا به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کنیم.

 

طراحی سایت ریسپانسیو (واکشنگرا) چیست؟

به طور خلاصه، طراحی سایت ریسپانسیو (RWD) یک رویکرد مدرن برای طراحی وب سایت است که به وب سایت اجازه می دهد تا به طور هوشمند به دستگاهی که در آن مشاهده می شود پاسخ دهد. RWD از تکنیک‌هایی مانند پرسش‌های رسانه‌ای و واحدهای نسبی برای ایجاد یک طرح انعطاف‌پذیر استفاده می‌کند که بسته به اندازه صفحه نمایش می‌تواند رشد کند یا کوچک شود. این نوع طراحی وب به جای داشتن نسخه های متعدد برای موبایل و دسکتاپ، همانطور که قبلا وجود داشت، یک راه حل همه کاره با طرحی انعطاف پذیر ارائه می دهد که می تواند با سناریوهای مختلف سازگار شود. طراحی سایت ریسپانسیو اساساً نیاز به داشتن نسخه های مجزا از سایت ها را برای دستگاه های موبایل و دسکتاپ برطرف می کند.

 

مزایای طراحی وب‌ سایت ریسپانسیو (واکشنگرا)

طراحی سایت ریسپانسیو به ظاهر مزایای بی پایانی دارد.

  • UX-friendly: تکنیک RWD برای پاسخگویی به درخواست‌های کاربران عالی است. این تکنیک به کاربران اجازه می دهد تا در هر دستگاهی به وب سایت شما دسترسی داشته باشند، بنابراین نیازی به تعویض دستگاه ندارند. همچنین به شما امکان می دهد به مشتریانی دسترسی پیدا کنید که کامپیوتر ندارند و فقط از دستگاه تلفن همراه یا ساعت هوشمند استفاده می کنند.
  • SEO-friendly: تکنیک RWD برای SEO (بهینه سازی موتور جستجو) خوب است زیرا به افراد کمک می کند وب سایت شما را در دستگاه های مختلف مانند تلفن و رایانه پیدا کنند. همچنین، از آنجایی که مجبور نیستید نسخه‌های جداگانه وب‌سایت خود را برای موبایل و دسکتاپ نگهداری کنید، احتمال کمتری وجود دارد که گوگل سایت شما را برای محتوای تکراری جریمه کند.
  • مقرون به صرفه: تکنیک RWD می تواند در ایجاد چندین نسخه از یک وب سایت در زمان و هزینه زیادی صرفه جویی کند. علاوه بر این، طراحی سایت ریسپانسیو به شما این امکان را می دهد که یک وب سایت را به جای چندین وب سایت نگهداری کنید، که هزینه های نگهداری و میزبانی را کاهش می دهد.
  • قابلیت توسعه پذیری: با ادامه پیشرفت فناوری، وب‌سایت‌هایی که به صورت ریسپانسیو (واکشنگرا) ساخته می‌شوند، می‌توانند به سرعت خود را تطبیق دهند و با تغییرات همگام شوند. این بدان معناست که با طراحی سایت ریسپانسیو، وب سایت شما به این سرعت منسوخ نخواهد شد.

 

معایب طراحی وب سایت ریسپانسیو (واکشنگرا)

اگرچه مزایای قابل توجهی برای یک رویکرد ریسپانسیو (واکشنگرا) برای ساخت وب سایت وجود دارد، اما چند ایراد وجود دارد که توجه به آنها ضروری است.

  • Front-end only: بزرگترین نقص RWD این است که فقط یک رویکرد front-end است. این بدان معنی است که در حالی که می توانید طرح بندی وب سایت خود را تغییر دهید، نمی توانید محتوای واقعی را با استفاده از تکنیک های واکنش گرا تغییر دهید.
  • محدودیت‌ در طراحی: به همان اندازه که RWD می‌تواند هوشمندانه باشد، برخی از عناصر طراحی در اندازه‌های مختلف صفحه نمایش قابل اجرا نیست. مخصوصا در رابطه با طراحی منو سایت این موضوع بسیار کار را سخت می‌کند. به همین جهت ممکن است در برخی موارد مجبور شوید طراحی UI خود را تغیر دهید تا  تا یک سایت واکنش گرا داشته باشید.
  • افزایش زمان توسعه: طراحی سایت ریسپانسیو می تواند به طور قابل توجهی بیشتر از ایجاد دو نسخه (یکی برای موبایل و دیگری برای دسکتاپ) طول بکشد، بنابراین مهم است که زمان توسعه اضافی را هنگام در نظر گرفتن RWD در نظر بگیرید.
  • موارد مربوط به عملکرد: RWD از کد برای تطبیق طرح با نماهای مختلف استفاده می کند. این کدها در افزایش حجم وب سایت نقش مهمی دارند و اگر به دقت مدیریت نشود، می تواند بر عملکرد وب سایت تأثیر منفی بگذارد و باعث کندی بارگزاری سایت شود.

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، این سوال پیش می آیند که:

آیا طراحی واکشنگرا (Responsive)  ارزش تلاش را دارد؟

برای اکثریت قریب به اتفاق سایت ها، RWD یک رویکرد عملی برای ایجاد یک وب سایت است. تعداد کاربرانی را که می‌توانید جذب کنید افزایش می‌دهد و تضمین می‌کند که وقتی وارد سایت می‌شوند، تجربه بهتری را خواهند داشت. RWD همچنین رتبه شما را در موتورهای جستجو بهبود می بخشد.

با این حال، مواردی وجود دارد که RWD انتخاب مناسبی نیست. به عنوان مثال، اگر نیاز به ارائه محتوای متفاوت برای دستگاه های تلفن همراه نسبت به دستگاه های دسکتاپ دارید، به سایت های جداگانه برای هر نوع دستگاه نیاز خواهید داشت.

نکاتی برای طراحی واکشنگرا (Responsive)

اگر رویکرد RWD را انتخاب کنید، می توانید چند کار را برای کاهش نقاط ضعف انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما به همان خوبی که انتظار دارید کار می کند.

  • طراحی اولیه برای چند نما: زمانی طراحی UI سایت، برای هر بخش از سایت طرح های مختلفی ایجاد کنید. مطمئن شوید که می‌دانید طراحی باید در اندازه‌های مختلف چگونه تغییر کند، بنابراین مجبور نیستید هنگام ساخت آن طرح را با اندازه های مختلف بررسی کنید.
  • اول نسخه موبایل را طراحی کنید: با طراحی نسخه موبایل سایت خود قبل از نسخه دسکتاپ، اول نحوه نمایش نسخه موبایل را انتخاب کنید. بزرگ کردن یک طرح آسان تر از کوچک کردن آن است.
  • محدود کردن پرس و جوهای رسانه ای: پرس و جوهای رسانه ای برای تطبیق یک طرح عالی هستند اما به سرعت منجر به نفخ کد می شوند. در عوض، تا حد امکان به واحدهای نسبی تکیه کنید و درخواست‌های رسانه را برای تغییرات اساسی رزرو کنید.
  • تست مداوم: تست برایطراحی سایت ریسپانسیو ضروری است. شما باید پیش‌نمایش سایت تمام شده خود را تا حد امکان در دستگاه‌های مختلف مشاهده کنید تا بدانید کاربران شما چگونه آن را مشاهده خواهند کرد.

نتیجه گیری

طراحی سایت ریسپانسیو (واکشنگرا) می تواند یک انتخاب عالی برای اکثر وب سایت ها باشد، زیرا به شما امکان می دهد بدون نیاز به نسخه های جداگانه وب سایت خود، تجربه ای را ایجاد کنید که برای دستگاه های مختلف بهینه شده است.

با این حال، اشکالاتی در RWD وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری در نظر گرفته شود. مهم است که در نظر بگیرید که چقدر زمان و تلاش برای طراحی سایت ریسپانسیو (واکشنگرا) صرف می‌شود، چه محتوایی داشته باشید که باید بین کاربران موبایل و دسک‌تاپ متفاوت باشد یا خیر، و آیا ممکن است مشکلاتی در عملکرد وجود داشته باشد.

با پیروی از شیوه‌های تست شده، مانند در الویت قراردادن طراحی نسخه موبایلی نسبت به دسکتاپ، با صرف زمان در مرحله طراحی برای اطمینان از آماده‌سازی طرح‌بندی‌ها برای چندین viewport، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما در همه دستگاه‌ها قابل نمایش باشد و در عین حال از مشکلات احتمالی مرتبط با RWD اجتناب کنید.

Search

دسته بندی مطالب

آخرین مطالب

در صورت هرگونه سوال با ما تماس بگیرید!

ثبت سفارش

با چند کلیک سفارش خود را ثبت کنید
کارشناسان ما، در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

"(ضروری*)" indicates required fields

خدمات مورد درخواست(ضروری*)
بودجه (تومان)(ضروری*)
فایل ها را به اینجا بکشید
Accepted file types: jpg, png, pdf, , Max. file size: 125 MB, Max. files: 2.
    در صورتی که در ارتباط با پروژه فایلی دارید در این قسمت آپلود کنید.
    این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .